Saturday 30 June 2012

Keberkatan Ilmu Yang Semakin Pudar


Pada tahun 40-an dan 50-an dahulu, khususnya sebelum merdeka, pekerjaan sebagai guru dianggap begitu terhormat dan mulia apatah dipandang tinggi dalam masyarakat. Guru dijadikan rujukan dan pandangan mereka sering diambil dan didengar apabila timbul sesuatu masalah dalam komuniti/masyarakat.Pengorbanan guru adalah sesuatu yang tidak ternilai dan tidak boleh diukur dengan wang ringgit. Mereka akan melakukan apa sahaja bagi memberi kefahaman kepada pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran. Bak kata pepatah ‘ibarat lilin membakar diri menerangi orang lain’.

Tetapi amat sedih apabila memikirkan segelintir pelajar yang sanggup bersikap kasar serta bertindak memulaukan guru di sekolah,serta cuba menjatuhkan maruah guru di internet. Ada yang sanggup memaki hamun dan berkata perkataan yang kasar serta mencarut terhadap guru mereka. Lebih dahsyat lagi, ada yang sanggup menendang, menampar serta mencekik guru kerana marah apabila ditegur. Ditambah pula dengan ibu bapa yang kebanyakannya suka mencari kesalahan guru,makin tercabar maruah seorang guru.

Bagaimana pelajar hendak mendapat keberkatan dalam ilmu apabila mereka bersikap kurang ajar dengan guru mereka. Secara tidak langsung sikap mereka ini mempengaruhi kehidupan mereka pada masa depan. Sesungguhnya, guru ibarat ibu bapa yang kedua. Lantaran itu hormatilah mereka. Bersikap baiklah terhadap mereka. Jika tidak berpuas hati dengan guru, hadapilah secara baik dan berhemah. InsyaAllah, segala kekusutan akan dapat ditangani ibarat menarik rambut dalam tepung. Rambut tak putus, tepung tak berselerak.